Hög komfort och funktionalitet tillsammans med noggrant utvald kvalité, är några av ledorden för det anrika familjeföretaget Birkenstock. Kärnprodukten för Birkenstock är deras egenutvecklade fotbädd, som man hängivet kultiverats och utvecklats i flera hundra år. Produkter från Birkenstock finner man på alla fem kontinenter i 90 olika länder. Produkterna från Birkenstock ska skapa välbefinnande för kunderna. Varumärket Birkenstock bygger mycket på deras stabila företagshistoria som sträcker sig flera sekel bak i tiden.
Familjen Birkenstock
Birkenstock har historiska rötter som kan spåras ända tillbaka till skomakaren Johann Adam Birkenstock år 1774. Några generationer senare började Konrad Birkenstock som var skomakarmästare, tillverka och sälja flexibla fotbäddsinlägg. Detta var samma fotbäddsinlägg som fortfarande utvecklas av familjen Birkenstock. På 1930-talet höll Carl Birkenstock utbildningar om fotbäddsinläggen. Detta stöttade framstående läkare och framgångssagan var ett faktum. På 1980- och 90-talet började nästa generation Birkenstock på företaget: Alex Birkenstock och Christian Birkenstock. Företaget Birkenstock genomgick under deras ledning en modernisering, både ur miljösynpunkt och bredare tillverkning av fotbädden för Birkenstock.
Koncernen Birkenstock
2013 blev Birkenstock en koncern. Det anrika familjeföretaget Birkenstock hade då 38 mindre företag som kom att bilda en stor koncern: Birkenstock Group. Birkenstock group kom att ha tre verksamhetsområden: produktion, distribution och service. Ledningen för Birkenstock group består av Oliver Reichert och Markus Bensberg. De är de första att leda familjeföretaget Birkenstock utom familjen på 240 år. Under deras ledning kommer Birkenstock att ta nya strategiska affärsområden, marknader och målgrupper.