Lacoste grundades 1933 av tennislegenden René Lacoste. Lacoste är idag ett internationellt modeföretag som säljer sina produkter över hela världen. Lacoste började vid start att tillverka tenniströjor med den välkända loggan den gröna krokodilen. Lacoste har utvecklats med tiden och har nu breda kollektioner för både dam, herr och barn som inkluderar bland annat skor, kläder, glasögon och dofter.
René Lacoste the alligator
Historien säger att René Lacoste kallades ”the alligator” på grund av en resväska i krokodilskinn som han blev förtjust i under några tennisträningar. Lacoste slog vad med sin tränare om att han skulle få västan om han vann sina återstående matcher under Davis Cup år 1925. Lacoste förlorade vadet, men blev ändå accosierad med krokodiler efter detta. Han bad en vän rita den numera klassiska loggan och satte den som ett emblem på överdelarna han bar under matcher. René Lacoste blev skadad och fick därför avsluta sin karriär på tidigt 30-tal. Han startade då tillsammans med en affärsman Lacoste som redan då kännetecknades av krokodil-loggan.
Lacoste växer
Från början tillverkades Lacoste kläderna endast i tennisfärgen vitt. På 50-talet ville Lacoste pröva sina vingar och lanserade en kollektion som var i fler färger än vitt. Lansering blev en succe för Lacoste, framgångssagan blev ett faktum och företaget blomstrade.
Internationella Lacoste
Lacoste säljer sina produkter runt om i hela världen, i 109 länder. Lacoste har en omsättning som uppgår till 900 miljoner euro. Av försäljningen som Lacoste gör är 38% övriga Lacoste produkter såsom accessoarer, skor, dofter, glasögon och 63% Lacostekläder.